شماره :
225
چهارشنبه 1402/02/6 03:02

چگونه تیم سازی کنیم؟

تیم

تیم سازی و مدیریت تیم در استارتاپ:

 

5 نکته کلیدی از فوربس

افراد مختلف ممکن است ادعا کند که استارتاپی را به تنهایی راه اندازی کرده است، اما هیچ کسی نمی‌تواند بگوید که به تنهایی موجب موفقیت آن استارتاپ شده است. موفقیت همیشه نتیجه یک تلاش مشترک است. حتی اگر تمام مهارت‌های اداره یک کسب و کار را هم داشته باشید، واقعیت این است که به صورت یک نفره فرصت انجام تمام وظایف را ندارید. بنابراین، همیشه افراد دیگری با ایده‌های تازه و مهارت‌های بسیار تخصصی‌تر وجود خواهند داشت که می‌توانند شما را به مسیرهای جدید و هیجان انگیز هدایت کنند.

یکی از مهم‌ترین مراحل در راه اندازی یک استارتاپ، انتخاب تیم مناسب است. زیرا افرادی که آن‌ها را برای وظایف مختلف انتخاب می‌کنید می‌توانند تمام تلاش‌ها و سرمایه گذاری های شما را با شکست همراه کنند. در ادامه این مطلب، نکاتی در مورد اینکه چگونه تیم تشکیل دهیم که منجر به موفقیت کسب و کار شود، اشاره می‌شود.

  1. افرادی با بیش از یک مهارت استخدام کنید

در روزهای اولیه شروع استارتاپ، شما به افرادی نیاز دارید که بتوانند وظایف چندگانه را حتی بدون راهنمایی‌های مستقیم انجام دهند. اگرچه تیم سازی با افرادی که وظایف و مسئولیت‌های محول شده را انجام می‌دهند بسیار مهم است، اما زمانی این تیم ارزش بیشتری خواهد داشت که افراد نیز به صورت فعالانه زمینه‌های بهبود را شناسایی کنند و ایده‌هایی را برای چگونگی انجام این بهبود‌ها ارائه دهند.

در حالی که مهارت‌های تخصصی مهم هستند، پیشنهاد می‌شود به دنبال افرادی باشید که مجموعه گسترده‌ای از مهارت‌ها را دارا باشند. به عنوان مثال، ممکن است یک طراح گرافیک با مهارت‌های نوشتاری و ارتباطی عالی یا یک برنامه نویس با تجربه در زمینه گرافیک استخدام کنید. اگرچه در شرکت‌های بزرگ‌تر تخصص عمیق‌تر در یک زمینه بهتر است، اما در تیم استارتاپی به دلیل آنکه محیط آن پویاتر است، همکاری میان بخش‌های مختلف زمانی آسان‌تر می‌شود که افرادی با مجموعه مهارت‌های کامل‌تری استخدام شوند.

  1. یک تیم متنوع با در نظر گرفتن ارزش‌های استارتاپ بسازید.

هنگامی که شما از بین یک لیست طولانی از متقاضیان در حال انتخاب افراد هستید، اغلب ده‌ها متقاضی واجد شرایط برای هر موقعیت شغلی وجود دارد و معمولا نمی‌توانید آن‌ها را صرفا بر اساس مهارت‌ها و حوزه تخصصی‌شان انتخاب کنید. در این شرایط، به ارزش‌های حرفه‌ای کلیدی و چشم انداز‌های بلند مدت برای استارتاپ خود نیاز دارید.

برخی از نمونه‌ گزاره‌های ارزش عبارتند از: «تمرکز گوگل بر کاربران و همه چیزهای دیگر در راستای آن» و «ایده‌های ارزشی در سلسله مراتب» از اوبر. قبل از شروع فرایند استخدام مهم است که در مورد هویتی که به دنبال آن هستید تصمیم بگیرید و آن را برای خود شفاف کنید. شما می‌توانید برای تعیین متقاضیانی که این ارزش‌ها را دارند سوالات مصاحبه منحصر به فرد و هدفمندی را طراحی کنید.

در تیم سازی همچنین باید توجه کنید که اعضای تیم از جهت پیشینه تحصیلی و تخصصی، سبک‌کاری و شخصیتی متفاوت و مکمل باشند. داشتن یک تیم متنوع می‌تواند به استارتاپ شما کمک کند تا وظایف را به خوبی تقسیم و از دیدگاه‌های مختلف مسائل را تجزیه و تحلیل کنید.

  1. در مورد نقش‌ها و مسئولیت‌ها منعطف باشید

گاهی ممکن است فردی برای یک شغل خاص استخدام شود اما با گذشت زمان مشخص شود که توانمندی های این فرد در وظایف دیگر نیز می‌تواند به همان اندازه و حتی بیشتر باشد. به عنوان مثال، ممکن است یک برنامه نویس را جذب کنید اما پس از مدتی متوجه شوید که او توانمندی هدایت و رهبری افراد را نیز به همان میزان یا بیشتر از توانمندی برنامه نویسی دارد. در این شرایط منعطف باشید و نقش این گونه از افراد را متناسب با توانمندی‌ها تغییر داده و ارتقا بخشید.

  1. برون سپاری برخی از وظایف

به یادداشته باشید که برای برآورده کردن هر مسئله و نیازی در استارتاپ خود نیاز نیست افرادی را به صورت تمام وقت یا پاره وقت استخدام کنید. پیشنهاد می‌شود فهرستی از کل وظایف و امور استارتاپ خود تهیه کنید و آن‌ها را بر اساس اینکه آیا این امور تکراری، هفتگی یا دوره‌ای هستند (مثلا دوبار در سال) طبقه بندی کنید. برون سپاری در برخی از وظایف می‌تواند یک تصمیم مقرون به صرفه‌تر نسبت به استخدام افراد باشد.

  1. برنامه خود را با شرایط بازار سازگار نگه دارید

در دنیای پویای کسب و کار، بنیان گذاران و مدیران استارتاپ‌ها همواره می‌بایست هزینه‌های نیروی کار خود را ردیابی به آینده نگاه کنند تا هزینه‌ها را متناسب با شرایط متغیر بازار تغییر دهند. در یک استارتاپ همیشه باید سوابق روشنی از هر کارمند و پیمانکاری که نسبت به آن تعهد مالی دارید، داشته باشید. مسئولیت‌های استارتاپ نسبت به آن‌ها و کل هزینه‌های ماهانه و سالانه مربوطه را به صورت منظم رصد کنید. این موضوع به شما یک نمای کلی ارائه می‌دهد که می‌تواند برای تصمیم گیری استراتژیک در مورد زمان توسعه و یا تعدیل افراد تیم استفاده شود.

افزودن دیدگاه جدید

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
Image CAPTCHA
کاراکترهایی که در تصویر می‌بینید را وارد نمایید.
X